Tánya 17) Hong Kong ? Moszkva ? Budapest

Tánya 17) Hong Kong ? Moszkva ? Budapest

750
0
SHARE

Egy hosszabb időszakot Hong Kongban töltöttem. Egy kifejezetten rokonszenves hong kongi srác elhívott egy hétre “nyaralni”, de lényegében három hetet töltöttem ott. Úgy oda, mint vissza Moszkván keresztül utaztam. Egy-egy napot aludtam Moszkvában, ahol nagyon sokat voltam már, de egyfelől a hosszú út megtörése, másfelől akklimatizálódás szempontjából volt ésszerű döntés.

Moszkva a világ legdrágább városa

Sose maradjon le a legizgalmasabb hírekről

Ésszerű észak felé kerülni, ugyanis nem kerülő: Rengetegen utaznak Thaiföldre Finnországon keresztül. A Föld gömbölyű, van légköre, vagyis a repülőgép nem 2D-ben közlekedik. Tehát nem az ?egyenes? vonal a legrövidebb út, ha nagyon messzire utazik az ember. Ráadásul, én még azt a trükköt is bevetettem, hogy egy-egy napot az átszállás előtt a köztes városban aludtam.

Ha anyagilag bírnám, Moszkvába járnék vásárolni. Amilyen komoly nemzetközi cég csak létezik a világon, az jelen van Moszkvában. Ez nagyjából az első feltétele annak, hogy világvárosnak nevezzünk valamit. Az egész Földön csak néhány város van egy szinten Moszkvával: London, Tokió, New York, Sanghaj, Mexikóváros, Dubaj, Rio de Janeiro, Kairó és Hong Kong. Ha a lakosság méretét, mint faktort kivesszük a szempontok közül, akkor kihullik Mexikóváros és Kairó, de csak néhány évnyire.

A fenti városok a világvárosok. A Föld kereskedelmének nagy részéhez közük van, valódi metropoliszok, kivétel nélkül nemzetköziek, bizonyos városrészeiken helyi arccal nem is lehet találkozni. Amikor Budapestet ezekhez próbálják mérni, mindig eszembe jut, hogy nem elég kínaiakkal, krisnásokkal és román vendégmunkásokkal megtölteni az aluljárókat.

Az a tény, hogy Moszkvában még egy metróvezető is nettó 350-450 ezer forintot keres (vonaltól függően), az beszédes. No, persze az is igaz, hogy kell 250 ezer forint ahhoz, hogy egyáltalán valahogy megéljen az ember, de akkor is marad 100-200 ezer forintnyi rubelje. Ez pedig annyi pénz, amit Magyarországon egy metróvezető nem igazán tud hazavinni. A helyi McDonald’sben is hasonló fizetéseket lehet keresni, minden normálisabb állás pedig 600-800 ezer forintos havi nettó fizetést ér Moszkvában. A kifejezetten jó állások pedig 1,5 millió forinttól akár a 5-8 millió forintos havi fizetésekig terjedhetnek, de itt már persze mérnökök, szakorvosok, rádiós és tévés műsorvezetők, igazgatók fizetéseiről beszélünk. Efölött pedig? hát a csillagos ég. Ezek után érthető, hogyha az ember Moszkvában vásárolni megy, akkor az árak is ehhez vannak belőve. Nagyjából 5-7-szeres szorzókkal kell számolni a budapesti árakhoz képest. Viszont cserébe néha a kifejezetten kisebb üzletekben is kapható BÁRMI a világ minden tájáról. Simán beszerezhető kolumbiai alkoholos ital, paraguayi csokoládé, brazil banán, egyiptomi vatta, algériai füge, török cukorka, malajziai nádcukor vagy amerikai kétszersült. A világvárosoknak ugyanis az a sajátossága, hogy a világ kereskedelmének aktív résztvevői és a lakosság képes az áruimportot eltartani. Tehát ha bírnám anyagilag, biztosan Moszkvába ingáznék bevásárolni.

Hong Kong

Egy iszonyatosan hosszú repülés után, éberkómában szálltam ki a repülőből. Még így, decemberben is érezhető a klímák közötti különbség és őszintén mondom, hogy nagyjából 2-3 nap kellett, hogy átszokjak. Lehet azt mondani, hogy ez legyen a legkevesebb, de kifejezetten borzasztó dolog, émelyítő hányingerrel, fejfájással és szédüléssel kezdeni az ismerkedést a világ egy másik részével.

Hong Kong kinőtte magát a határáig, amik ma már szinte csak ?megyehatárnak? felel meg. Annak ellenére, hogy a britek átadták a városállamot Kínának, a városnak külön ?menedzsmentje? van, külön pénzneme és a gazdasága önálló. Nem is igazán jöhetnek be a kínaiak Hong Kongba, még turistaként is alig. S mivel szinte a város határain is épületek állnak, csak felfelé lehet terjeszkedni. Döbbenetesen magas épületeket emelnek, hogy legyen elég hely a rohamosan növekvő lakosság számára. A hong kongi srác szerint, aki meghívott, olyan iszonyatosan magasak az ingatlanárak, hogy fel sem merül az emberek jó részében, hogy valaha is megvegyen egy ingatlant. Ők az egész életüket bérlakásokban töltik.

Viszont, talán még Moszkvánál is nagyobb mértékű az árubőség. Hong Kong a világ hajózásának tulajdonképpeni központja, csak az nem megy át rajta, amit nem hajóval szállítanak. Azonban a moszkvai áraknál lényegesen olcsóbban lehetett bevásárolni egy hétre való élelmiszert és akkor a nevetségesen olcsó ruházatról nem is beszéltem. Ami persze a magyar árakhoz képest így is magasabb. Tehát amikor a magyar ismerőseim sírnak az ?EU?-s árak miatt, ezentúl ujjal fogok mutogatni Hong Kongra, hogy lám, még ott is magasabbak az árak. Na, persze a fizetések is. Bár azért nagy bőség nincs. Míg a lakosság egy része szinte brit fizetéseket kap, abból is a londonit, pizzafutárnak vagy emeletes villamos (mert itt az jár) vezetőjének lenni nem egy nagy sikerélmény. Főleg nem anyagilag. Sok csóró, szakadt kínait láttam, csövest azonban egyet sem. Pedig Hong Kongban még a leginkább előkelő negyedekben is mindenütt csótányok mászkáltak és valami kínai piacos szagot éreztem a levegőben. Ami egy elit szórakozóhely előtt elég szomorú. Valószínűleg a világkikötői lét és a helyi klíma teszi, hogy folyamatosan egy párás, dzsungel nélküli dzsungelben éreztem magam, ahol mindenütt csúszómászókra számítottam és félve mentem be a sötét és nyirkos épületrészek alá. Vadállat állítólag a patkányokat és a csótányokat leszámítva nem marad meg Hong Kongban. Meg persze az ember.

Ennek ellenére inkább tudnám elképzelni azt, hogy sikeres felnőtt és boldog anya leszek Hong Kongban, mint Budapesten.

Hong Kong
Hong Kong

Budapest, a falu

Ugyanis miután visszatértem, feltöltődve, azonnal kilátástalanságba, nyűgbe és fancsali képekbe akadtam. Meg biciklisekbe, akik annyira liberálisak és trendik, hogy elfelejtik, hogy egy világvárosban szeretnének élni. A világvárosokban azonban nem lehet biciklizni. Londonban lehet erre-arra, de Moszkvában és Hong Kongban (!!!) erősen megkergetik a biciklist a helyiek. Hong Kongban főleg kismotorral járnak az emberek, viszont iszonyatos mértékben. Tengernyi kismotorral, ilyet még Olaszországban sem láttam. Valószínűleg a Hong Kong városát vezetők pontosan tudják, hogy bicikliutat nem kell építeni egy olyan városba, ahol az ember haladni szeretne. Aki biciklizni akar, az menjen máshová. Ahol nem számít az idő és mindenki haladni akar, nem szórakozni és nézelődni, meg ?egészségesen élni?.

Budapestnek el kellene döntenie, hogy mi akar lenni. Ha világváros, akkor nincs bicikliút, nincs ilyen lassú villamos, busz csak alig, viszont rengeteg metró és gyorsvasút kell, amivel gyorsan lehet szállítani a tömeget. Az autósoknak parkolók kellenek, amelyben őrzik és védik a kocsikat és EZÉRT fizetnek, nem azért, hogy megálljanak egy olyan közterületen, ami az övék is. Hiszen közterület. És még mielőtt valaki a politikusokat kezdené el szidni: Mi kell ahhoz, hogy egy városban jó legyen tartózkodni? Leginkább olyan emberek, akik megtanulták jól érezni magukat. Valamint, hogy Budapestre se engedjenek be csak úgy betelepülni embereket: ha máshogy nem, hát az árak segítségével. Ahogyan ezt Moszkvában is teszik.

Tánya


Tánya vagyok egy 22 éves, Magyarországon élő ukrajnai orosz lány. Ha tetszett az írásom és szeretnél vissza-vissza térni, lájkold a POSZTINFO.hu-t a Facebookon és azonnal látni fogod, ha posztoltam valamit. : ) Ott, a linkelt bejegyzéseim alá várom a kommenteket és véleményeket, igyekszem is majd rájuk válaszolni. : )

NO COMMENTS